torsdag, oktober 16, 2008

Leonard Cohen, Jeff Buckley

Har precis upptäckt en viss herre vid namn Leonard Cohen. Många av er höjer säkert på axlarna och tänker "jaha?". Saken är den att denne man gjort otaligt många skivor men jag har aldrig tidigare ägnat någon av hans skivor en genomlyssning, förren nu. Och jag är helt hänförd. Mannens röst är någonting alldeles unikt och nu rullar "The Best of Leonard Cohen" i högtalarna nästan konstant här hemma. Stackars Vilda är nog väldigt trött på honom vid det här laget. Hon vill nog hellre höra Nicke och Nilla eller "Bajamaja" med Mojje. En annan artist som även ligger mig varmt om hjärtat just nu är Jeff Buckley. Har hört några låtar av honom tidigare och jag tycker framförallt om hans version av "Hallelulja". (Som för övrigt spelas i en av de mest gripande scenerna ur The O.C.'s första säsong. Dessvärre finns inte Jeff Buckley med oss längre och jag tror dessvärre inte Leonard Cohen kommer hänga med särskilt länge till... tyvärr..



(Gripande scen från The O.C. med Jeff Buckley's "Hallelulja" i bakgrunden)

Inga kommentarer: